Download: template Probleem Statement (PowerPoint) (kleur)
Download: template Probleem Statement (PowerPoint) (zwart/wit)
Het Probleem Statement beschrijft het probleem dat de klant heeft en jij een oplossing voor wilt bieden. Het is belangrijk om het probleem goed te begrijpen. Vraag daarom goed door bij de klant en itereer (ga terug naar de klant) zo vaak als nodig is. Het niet goed begrijpen van het probleem van de klant kan ertoe leiden dat je onnodig kostbare tijd en energie besteed aan het definieren en ontwikkelen van een oplossing voor het 'verkeerde' probleem.
Geef aan welke specifieke individuen, groepen of organisaties het probleem hebben.
Beschrijf het probleem, de afbakening van het probleem en het effect dat het heeft. Beschrijf wat er gebeurt als het probleem is opgelost en wat er gebeurt als je geen oplossing vindt.
Beschrijf wanneer het probleem zich voordoet en wanneer je het op moet lossen.
Beschrijf op welke locaties of in welke omgevingen het probleem zich voordoet.
Beschrijf waarom het belangrijk is om het probleem op te lossen en hoe het oplossen van het probleem het leven van de persona verbetert.
Binnen LEAN Startup is het belangrijk om gevalideerd te leren. Daarom is de lering uit de validatie van de aannames opgenomen in het probleem statement. Bij iedere validatie leer je nieuwe dingen en stel je het probleem statement bij. Met de Lering maak je het geleerde expliciet.